Jump to content
Bazuinen

Overgeven aan God

Recommended Posts

Zonder twijfel, ik geloof in God en ik geloof dat Christus de enige weg daar naartoe is.

Dat is makkelijk, toch? Want er is niets dat ik meer geloof dan dat onze Bijbel een erfenis is waar wij beter onze oren voor open knopen om onze ziel op te hervormen en dus te redden!

Toch beste broeders en zusters, die volledige overgave staat altijd onder zo'n zware druk als ik er aan begin; dat ik uiteindelijk faal. Ik val, en dikwijls "rock bottom", weer opstaan, weer naar af en repeat the cycle. Ik dacht herboren te zijn, maar het lijkt me correcter te zeggen bekeerd te zijn. Mijn aanraking met de Heilige Geest die mij overtuigde van de zonde en de waarheid, zal ik nooit vergeten. Maar afgaand op de praktijk: neen ik ben geen wedergeboren christen. Ik ben niet eens een christen maar eerder een gelovige in Christus. De overgave en het volgen is iets waar ik blijkbaar toch mee worstel in het echte leven.

Help!? 🙂 Sorry voor de rare zinsconstructies, ik ben gewoon op auto piloot gegaan.

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

13 minutes ago, Fundamenteel said:

Zonder twijfel, ik geloof in God en ik geloof dat Christus de enige weg daar naartoe is.

Dat is makkelijk, toch? Want er is niets dat ik meer geloof dan dat onze Bijbel een erfenis is waar wij beter onze oren voor open knopen om onze ziel op te hervormen en dus te redden!

Toch beste broeders en zusters, die volledige overgave staat altijd onder zo'n zware druk als ik er aan begin; dat ik uiteindelijk faal. Ik val, en dikwijls "rock bottom", weer opstaan, weer naar af en repeat the cycle. Ik dacht herboren te zijn, maar het lijkt me correcter te zeggen bekeerd te zijn. Mijn aanraking met de Heilige Geest die mij overtuigde van de zonde en de waarheid, zal ik nooit vergeten. Maar afgaand op de praktijk: neen ik ben geen wedergeboren christen. Ik ben niet eens een christen maar eerder een gelovige in Christus. De overgave en het volgen is iets waar ik blijkbaar toch mee worstel in het echte leven.

Help!? 🙂 Sorry voor de rare zinsconstructies, ik ben gewoon op auto piloot gegaan.

Ik doe ook even mijn duit in het bekende zakje. 

Ik weet dat ik een afwijkende visie heb. 

Ik zie Jezus Christus niet als God maar als Zoon van God. 

Ik geloof dus niet in de Drieëenheid. 

Jezus heeft de Mozaische wet niet afgeschaft. Paulus ook niet. 

Ik geloof in een jonge aarde. Geschapen door God vanuit Zichzelf. Evolutie is 'a load of crap'. 

Ik geloof dat het NT geen nieuwe werkelijkheid is maar gewoon een voortzetting van het OT. 

Jezus is niet gestorven voor onze zonden. Want Hij vergaf al ruimhartig vóór zijn kruisdood. 

Onder andere daarom vind ik het kruis een slechte keuze als symbool voor het christelijk geloof. 

Ik geloof in de noodzaak van de waterdoop. 

Ik geloof dat de voedselwetten niet zijn afgeschaft. Varken, konijn, garnalen en inktvis horen niet op de menukaart. Slakken al helemaal niet. Ik heb ze overigens allemaal gegeten. 

Ik weet dus eigenlijk niet of ik mezelf christen noem. Christen is ook geen echt bijbels woord. Het wordt maar sporadisch gebruikt. Volgeling en gelovige in Christus? Dat zeker! 

Oei oei @Boaz dan is er aan jou ook nog veel werk? Maar er is precies nog hoop! 😄 

Door het Nieuwe Testament enkele malen gelezen te hebben, zijn hier vele levensvragen en conflicten die ik met het OT had opgeklaard.  Alles is vervuld, alles werd volbracht op deze aarde. De dood is overwonnen en dus ben je verlost van de wet, maar niet vrij om te zondigen. Toch is ieder mens zondig en was er geen verlossing mogelijk zonder de kruisdood. Het kruis is imo het enige symbool dat aanvaardbaar is binnen christendom.

Maar geloven is daarin niet het probleem. De weg bewandelen en dus volgen is echter wel probleem dat haar patronen hier kent. De jonge aarde, uw eten (mits het gezond en gevarieerd is) heeft weinig invloed op onze relatie met God, hoewel ze wel parten kan spelen natuurlijk. De drie-eenheid is echter wel essentieel om de relatie op te bouwen met God. Want God is de Vader, Jezus is de Zoon en de Heilige Geest is degene die ons overtuigt van de eerste 2 en de waarheden die daaruit verder vloeien.

Althans dat is wat ik geloof.

13 minutes ago, Fundamenteel said:

dus ben je verlost van de wet, maar niet vrij om te zondigen

Sommigen halen dat nogal eens door elkaar, verlost van de wet, vrij van de wet.

Hoor je zo te lezen, verlost van de straf, vrij van de straf.

1 hour ago, Fundamenteel said:

Het gaat bij elke christen met vallen en opstaan, jij hoeft echt niet te denken dat wij heiliger zijn dan jij want dat zijn we niet.

Juist de eerlijkheid door toe te geven dat je zondaar bent en zonde doet ongeacht beter weten in.

Getuigt van een volgeling van Christus, iedere volgeling van Christus kent zeer diepe dalen. (Met elke christen gaat God weer een eigen weg)

Aan het eind van de rit gaat het om het diep verlangen en streven om zondeloos te zijn voor God.

Houd hoop en vertrouw op Jezus, hij alleen is perfect genoeg voor jou en mijn redding.

Sommige zonden kun je makkelijker weren dan anderen, er zijn diepere zonden die wel tientallen jaren strijd op kunnen leveren.

19 minutes ago, Thinkfree said:

Sommigen halen dat nogal eens door elkaar, verlost van de wet, vrij van de wet.

Hoor je zo te lezen, verlost van de straf, vrij van de straf.

Ooops van daarnet 😄

Inderdaad, en zonder de wet zouden wij niet weten wat zonde is. Ik denk dus te interpreteren dat ieder mens voor Christus gewoon echt schuldig werd bevonden volgens de wet en geen kans op verlossing meer had. De vloek van Adam. Maar dat Christus die obstakels overwon, vrij van zonde bleef; en we door Hem als voorbeeld te nemen niet meer zouden zondigen. En dat is eigenlijk wel zo, want wij vallen als wij niet gehoorzamen. Als we gehoorzamen zouden we niet vallen natuurlijk. Ja er zouden obstakels en momenten van ellende over ons komen, maar echt "vallen vallen" zou er dan niet mogen bij horen. En dat gehoorzamen in complete overgave: mission impossible. Deze wereld is te verleidelijk en ik pleeg vaak overspel tegenover God. Want is me met zaken bezig houden die Hem niet eren dan geen overspel? Ik durf daar soms ver in afdwalen. Wederom, sorry voor de rare zinnen: auto piloot 😄

1 minute ago, admin said:

Inderdaad, en zonder de wet zouden wij niet weten wat zonde is. Ik denk dus te interpreteren dat ieder mens voor Christus gewoon echt schuldig werd bevonden volgens de wet en geen kans op verlossing meer had. De vloek van Adam. Maar dat Christus die obstakels overwon, vrij van zonde bleef; en we door Hem als voorbeeld te nemen niet meer zouden zondigen. En dat is eigenlijk wel zo, want wij vallen als wij niet gehoorzamen. Als we gehoorzamen zouden we niet vallen natuurlijk. Ja er zouden obstakels en momenten van ellende over ons komen, maar echt "vallen vallen" zou er dan niet mogen bij horen. En dat gehoorzamen in complete overgave: mission impossible. Deze wereld is te verleidelijk en ik pleeg vaak overspel tegenover God. Want is me met zaken bezig houden die Hem niet eren dan geen overspel? Ik durf daar soms ver in afdwalen. Wederom, sorry voor de rare zinnen: auto piloot 😄

Geloof mij nou er heeft op Jezus na, niet één perfect persoon op deze aardbol rondgelopen.

En juist omdat we zondaars zijn en blijven, zegt God ons, onze naaste eindeloos te vergeven omdat God ons ook eindeloos vergeeft.

Ik merk dat jij er wel last van hebt en toch altijd weer naar God terugtrekt, dat is m.i een goede eigenschap. Wij zijn lerende, lerende, lerende.

Maar goed dat wij een een eindeloze goede Vader hebben.

13 minutes ago, Thinkfree said:

Het gaat bij elke christen met vallen en opstaan, jij hoeft echt niet te denken dat wij heiliger zijn dan jij want dat zijn we niet.

Juist de eerlijkheid door toe te geven dat je zondaar bent en zonde doet ongeacht beter weten in.

Getuigt van een volgeling van Christus, iedere volgeling van Christus kent zeer diepe dalen. (Met elke christen gaat God weer een eigen weg)

Aan het eind van de rit gaat het om het diep verlangen en streven om zondeloos te zijn voor God.

Houd hoop en vertrouw op Jezus, hij alleen is perfect genoeg voor jou en mijn redding.

Sommige zonden kun je makkelijker weren dan anderen, er zijn diepere zonden die wel tientallen jaren strijd op kunnen leveren.

Tientallen jaren, ja zo klinkt het echt he? Als ik kijk naar andere christenen, die dan echt pragmatisch met hun geloof omgaan: zie ik hen toch veel meer vrucht oogsten.

Het is uiteindelijk kiezen he? God of de wereld... ik denk dat ik meer van de wereld houd dan ik durf toe te geven. En dan spreek ik niet over moeder aarde, maar het aanbod dat deze wereld te bieden heeft.

1 minute ago, Fundamenteel said:

Tientallen jaren, ja zo klinkt het echt he? Als ik kijk naar andere christenen, die dan echt pragmatisch met hun geloof omgaan: zie ik hen toch veel meer vrucht oogsten.

Het is uiteindelijk kiezen he? God of de wereld... ik denk dat ik meer van de wereld houd dan ik durf toe te geven. En dan spreek ik niet over moeder aarde, maar het aanbod dat deze wereld te bieden heeft.

Als jij dichter naar God toe wil komen? raad ik je aan om te bidden en te vasten (enkel water)

Dit helpt echt om van de wereld los te komen.

3 minutes ago, Thinkfree said:

Geloof mij nou er heeft op Jezus na, niet één perfect persoon op deze aardbol rondgelopen.

En juist omdat we zondaars zijn en blijven, zegt God ons, onze naaste eindeloos te vergeven omdat God ons ook eindeloos vergeeft.

Ik merk dat jij er wel last van hebt en toch altijd weer naar God terugtrekt, dat is m.i een goede eigenschap. Wij zijn lerende, lerende, lerende.

Maar goed dat wij een een eindeloze goede Vader hebben.

Neen dat klopt volledig. Wat ik bedoelde is dat die mensen voor Christus geen kans op vergeving hadden, althans dat denk ik te interpreteren. Dus ik ben volledig mee dat er geen enkel mens behalve Christus perfect was. Alleen geloof ik dat de mens pas tot vergeving kon komen na Christus.

Ja het wordt me wel steeds moeilijker gemaakt om terug te keren 😄 Maar ik voel dat er nog hoop is. Praise the Lord!

3 minutes ago, Thinkfree said:

Als jij dichter naar God toe wil komen? raad ik je aan om te bidden en te vasten (enkel water)

Dit helpt echt om van de wereld los te komen.

En vooral de zonde schrappen, want zoals eerder bekend gemaakt: ik word wel vergeven als ik stop met zondigen. En nu wetende dat ik zondig, ben ik niet vrij verder te zondigen.

1 minute ago, Fundamenteel said:

Ja het wordt me wel steeds moeilijker gemaakt om terug te keren

Laat je niets wijs maken door de duivel joh,.. denk aan de gelijkenis van de verloren zoon.

Die gelijkenis kun je gerust in een loop herhalen, want dat is wat vergeven keer op keer inhoud.

Het punt is wel dat er op een gegeven moment progressie moet zijn en de wil goed te doen.

11 minutes ago, Fundamenteel said:

Neen dat klopt volledig. Wat ik bedoelde is dat die mensen voor Christus geen kans op vergeving hadden, althans dat denk ik te interpreteren. Dus ik ben volledig mee dat er geen enkel mens behalve Christus perfect was. Alleen geloof ik dat de mens pas tot vergeving kon komen na Christus.

Helemaal met je eens. Dat Jezus bij leven reeds zonden vergaf is omdat al vaststond dat Hij het offer zou brengen. Zelfs de grootste misdaad aller tijden geschiedde “naar de bepaalde raad en voorkennis van God” (Handelingen 2:23; 4:28).God wist niet alleen dat de mens deze misdaad zou plegen, in zijn raad was het ook “ingecalculeerd”, ja bepaald.  Dit geldt ook voor jouw en mijn daden.  Wat niet wil zeggen dat we niet moeten willen streven naar een gehoorzaam leven.  Niet voor niets bidden we in het OnzeVader: “ en verlos ons van het kwade”. Een eye opening artikel: https://goedbericht.nl/ouweneel-over-gods-raad/

2 minutes ago, Thinkfree said:

Laat je niets wijs maken door de duivel joh,.. denk aan de gelijkenis van de verloren zoon.

Die gelijkenis kun je gerust in een loop herhalen, want dat is wat vergeven keer op keer inhoud.

Het punt is wel dat er op een gegeven moment progressie moet zijn en de wil goed te doen.

Ja de duivel zal hier wel veel terrein hebben gewonnen vrees ik.

Dat doet me ook denken aan Paulus, wanneer hij in Romeinen 7 schrijft hoe nabij het kwade is als hij het goede wil doen. 

De wegen van God zijn ondoorgrondelijk zegt men wel eens. Zelf heb ik dat meegemaakt met een (neiging tot) dropverslaving.  Ik kon nooit van drop afblijven en gezond was dat niet. Al jaren streed ik ermee. Ik kon het weken niet in huis hebben, maar dan kwam er een tijd dat ik de hele dag en ook ‘s nachts aan drop moest denken. Tot ik het overgaf aan God. De Heilige Geest zei tegen mij dat we samen drop zouden gaan kopen. Terwijl ik er tot dan toe tegen gestreden had. Ik gehoorzaamde en kocht drop en at de drop. En zo ging dat nog een paar keer door. En toen ineens kon ik van de drop afblijven. Ik kan het niet uitleggen, maar sinds ik het aan God overgaf, juist door het mèt Hem te gaan kopen, was en ben ik van de dropverslaving af. Ik kan het nu in huis hebben zonder ervan te eten en ik kan ook eens twee of drie dropjes eten en dan niet meer. Terwijl tot die tijd de zak leeg moest.  Het lijkt iets kleins maar ik ben blij ervan bevrijd te zijn, want gezond was het niet.  Pas toen ik de strijd aan God overgaf ging HIJ me ervan bevrijden. Dit niet door ascese, integendeel.

8 minutes ago, Flawless victory said:

Helemaal met je eens. Dat Jezus bij leven reeds zonden vergaf is omdat al vaststond dat Hij het offer zou brengen. Zelfs de grootste misdaad aller tijden geschiedde “naar de bepaalde raad en voorkennis van God” (Handelingen 2:23; 4:28).God wist niet alleen dat de mens deze misdaad zou plegen, in zijn raad was het ook “ingecalculeerd”, ja bepaald.  Dit geldt ook voor jouw en mijn daden.  Wat niet wil zeggen dat we niet moeten willen streven naar een gehoorzaam leven.  Een eye opening artikel: https://goedbericht.nl/ouweneel-over-gods-raad/

Eerlijkheidshalve heb ik enorm geworsteld daarmee, wellicht zal je daar in het verleden wel wat van opgemerkt hebben dat ik hier moeilijk in mee kon gaan. Maar het is logisch en schriftelijk als we nader zouden kijken. Zoals het artikel aangeeft dat God ook het kwade formeert, is dat perfect terug te lezen in Job.

Maar tegelijk, moeilijk te rijmen met een liefdevolle God omdat het kwaad ons echt wel heel kwaad kan doen.

11 minutes ago, Flawless victory said:

De wegen van God zijn ondoorgrondelijk zegt men wel eens. Zelf heb ik dat meegemaakt met een (neiging tot) dropverslaving.  Ik kon nooit van drop afblijven en gezond was dat niet. Al jaren streed ik ermee. Ik kon het weken niet in huis hebben, maar dan kwam er een tijd dat ik de hele dag en ook ‘s nachts aan drop moest denken. Tot ik het overgaf aan God. De Heilige Geest zei tegen mij dat we samen drop zouden gaan kopen. Terwijl ik er tot dan toe tegen gestreden had. Ik gehoorzaamde en kocht drop en at de drop. En zo ging dat nog een paar keer door. En toen ineens kon ik van de drop afblijven. Ik kan het niet uitleggen, maar sinds ik het aan God overgaf, juist door het mèt Hem te gaan kopen, was en ben ik van de dropverslaving af. Ik kan het nu in huis hebben zonder ervan te eten en ik kan ook eens twee of drie dropjes eten en dan niet meer. Terwijl tot die tijd de zak leeg moest.  Het lijkt iets kleins maar ik ben blij ervan bevrijd te zijn, want gezond was het niet.  Pas toen ik de strijd aan God overgaf ging HIJ me ervan bevrijden. Dit niet door ascese, integendeel.

Wijze opmerking Flawless, respect.

Het is dan toch uiteindelijk kiezen geweest he?  En zolang die echte overgang er niet is, is er van wedergeboorte eigenlijk niet echt sprake, denk ik?

Eerlijkheidshalve heb ik enorm geworsteld daarmee, wellicht zal je daar in het verleden wel wat van opgemerkt hebben dat ik hier moeilijk in mee kon gaan. Maar het is logisch en schriftelijk als we nader zouden kijken. Zoals het artikel aangeeft dat God ook het kwade formeert, is dat perfect terug te lezen in Job.

Maar tegelijk, moeilijk te rijmen met een liefdevolle God omdat het kwaad ons echt wel heel kwaad kan doen.

Helemaal met je eens. 👍

Ook ik heb de Alverzoening - want dat is het inzicht  waartoe dit uiteindelijk leidt - vroeger te vuur en te zwaard bestreden.  Dus ik begrijp dat als geen ander. Het gaat ook eigenlijk niet om de Alverzoening maar om de Alverzoener.   En dat is de Heere Jezus Christus. Hallelujah. 🙏😁     

Wijze opmerking Flawless, respect.

Het is dan toch uiteindelijk kiezen geweest he?  En zolang die echte overgang er niet is, is er van wedergeboorte eigenlijk niet echt sprake, denk ik?

Dankjewel. Het respect is wederzijds Fundamenteel. Of je bent wedergeboren bepaal je uiteindelijk zelf. Na de wedergeboorte is het naar mijn ondervinding beslist niet ineens zo dat je perfect bent. Het proces van geloofsgroei dat op de wedergeboorte volgt gaat mijns inziens met ups en downs en met pijn en verdriet wanneer we struikelen maar ook met vreugde dat we te allen tijde de uitgestrekte hand van Jezus Christus mogen grijpen en weer opstaan.  Zolang we nog in dit sterfelijke lichaam leven zullen we blijven struikelen. De Heere Jezus wast ons elke dag opnieuw de voeten.

“De wedergeboorte betekent binnen het christendom een totale toewijding van de mens aan God door Diens genade. Met de wedergeboorte wordt aangegeven dat geloven zich niet beperkt tot het aanvaarden van het geloof als een verzameling leerstellingen, maar begint met een bewust evangelische levenswijze. “
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(christendom)#:~:text=De wedergeboorte betekent binnen het,met een bewust evangelische levenswijze.

5 hours ago, Flawless victory said:

"Zolang we nog in dit sterfelijke lichaam leven zullen we blijven struikelen." <knip>

@Flawless victory, ik heb deze ene zin even uit uw bijdrage geknipt, vindt het goed als ik daar een paar vragen over stel?

- Is er in de Bijbel een volgeling van de Heer Jezus Christus te noemen die dit met u belijdt?

- Heeft de Heer Jezus Christus Zelf dit ergens geleerd?

- Verwacht Hij van ons dat wij Zijn opdracht 'Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.', terzijde schuiven en pas zullen gaan uitvoeren als wij gestorven zijn?

6 hours ago, Flawless victory said:

Dankjewel. Het respect is wederzijds Fundamenteel. Of je bent wedergeboren bepaal je uiteindelijk zelf. Na de wedergeboorte is het naar mijn ondervinding beslist niet ineens zo dat je perfect bent. Het proces van geloofsgroei dat op de wedergeboorte volgt gaat mijns inziens met ups en downs en met pijn en verdriet wanneer we struikelen maar ook met vreugde dat we te allen tijde de uitgestrekte hand van Jezus Christus mogen grijpen en weer opstaan.  Zolang we nog in dit sterfelijke lichaam leven zullen we blijven struikelen. De Heere Jezus wast ons elke dag opnieuw de voeten.

“De wedergeboorte betekent binnen het christendom een totale toewijding van de mens aan God door Diens genade. Met de wedergeboorte wordt aangegeven dat geloven zich niet beperkt tot het aanvaarden van het geloof als een verzameling leerstellingen, maar begint met een bewust evangelische levenswijze. “
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wedergeboorte_(christendom)#:~:text=De wedergeboorte betekent binnen het,met een bewust evangelische levenswijze.

De levenswijze, daar zit het hem. Mijn levenswijze getuigt niet van veel geloof. OK er is veel veranderd sedert ik mij geroepen voelde. Maar als ik bijvoorbeeld ontwaak en als eerste een verslaving zou voeden, eerder dan God te danken voor een nieuwe dag; dan is dit toch overspel naartoe onze Heer?

Het is aanwezig in kleine zaken, maar ook in grote zaken. Want als je zegt: "ok hier sta ik nu in en ik wil dit niet meer veranderen." Dan komen de beproevingen sneller dan je zou denken, zelfs via je dierbaren. Want enkele willen dan niet dat jij je volledig zou overgeven aan Christus omdat de wereld iets meer comfortabel kan zijn. Althans toch zeker aan de start van die "overgangsfase".

4 hours ago, Fundamenteel said:

En daar zit mijn probleem. Ik weet dat het niet door werken komt, maar door geloof. En in de praktijk is dan duidelijk hoeveel geloof ik nog tekort schiet. Ja ik geloof, maar blijkbaar niet genoeg om me volledig te onderwerpen.

Br. Fundamenteel u heeft de belijdenis van mijn geloof waarschijnlijk al gelezen – Eén God, één Naam, Jezus Christus – , maar nu ga ik u iets zeggen over de manier waarop u zou kunnen geloven. Het is bedoeld als suggestie maar ik had ook kunnen zeggen doe als ik, want dat is de manier hoe het geloof van God in mij aanwezig is ergo, de Heilige Geest in mij de overwinning over de zonde tot stand brengt.

Wat ik daar vooralsnog over kan zeggen, probeer ik duidelijk te maken aan de hand van een OT Bijbelvers. Dat vers is Exodus 14:14, makkelijk te onthouden overigens. Mozes zegt hierin het volgende:

De HEERE zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn.

Wat hierin sterk naar voren komt, is dat de gelovigen (u dus 😉, ik erbij, en ook anderen) zich niet bewijzen door wat zij allemaal doen, maar juist doordat zij niets doen. De Heilige Geest van de Heer Jezus Christus ‘zal voor ulieden strijden’. Hij de Almachtige zal de klus klaren. Wat heerlijk, wat een goede en liefdevolle God hebben wij. Voor ons is rust aangebroken. (Matt.11:28) De grote Heilige Sabbat is begonnen!

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...