Jump to content
Bazuinen

Europese verkiezingen

Recommended Posts

Gaan jullie donderdag stemmen? Zelf weet ik het nog niet, maar ik denk van wel. Als ik ga stemmen stem ik op de SGP.  Dat was ik toch al van plan maar ik heb ook even de kieswijzer van nu.nl gedaan en daar kwamen al mijn antwoorden overeen met die van de SGP.

Hier staat de kieswijzer van nu.nl:  https://www.nu.nl/europese-verkiezingen/6314515/doe-hier-onze-kieswijzer-voor-de-europese-verkiezingen.html

7 hours ago, Flawless victory said:

Gaan jullie donderdag stemmen? Zelf weet ik het nog niet, maar ik denk van wel. Als ik ga stemmen stem ik op de SGP.  Dat was ik toch al van plan maar ik heb ook even de kieswijzer van nu.nl gedaan en daar kwamen al mijn antwoorden overeen met die van de SGP.

Hier staat de kieswijzer van nu.nl:  https://www.nu.nl/europese-verkiezingen/6314515/doe-hier-onze-kieswijzer-voor-de-europese-verkiezingen.html

Zelf heb ik ervoor gebeden en ik denk op dit moment dat ik niet ga stemmen. Ik voel dat ik eigenlijk niet wil meedoen aan de legitimering van een gecentraliseerde Europese overheid. Europese samenwerking is natuurlijk heel goed maar een Europese regering die steeds meer macht naar zich toetrekt, ten koste van de afhankelijkheid van de lidstaten, is m.i. iets dat ieder mens met een beetje gezond verstand zorgen zou moeten baren. Mensen die de Bijbel lezen weten uiteraard nog het beste wat het uiteindelijke resultaat daarvan gaat zijn. Hoewel ik politici over het algemeen wantrouw (Politiek trekt niet de beste mensen aan.) is de SGP wel de partij waar ik nog het meeste vertrouwen in heb. 

In Vlaanderen ben ik partijloos en ik geloof nog minder in de EU dan in de democratie, dus ik riskeer liever vervolgd te worden dan te gaan stemmen. Blanco stemmen is een optie, maar waarom zou ik daar een uur voor in de rij gaan staan?

Ik had graag (federaal) CD&V kunnen stemmen, maar ze zijn voor een uitbreiding van de abortuswet.

Intussen heb ik me ook bedacht, ik ga (gewoon weer) ook niet stemmen.  Ik ben überhaupt tegen een Europees parlement. De samenwerking zoals in de e.e.g. was goed maar al die macht die is en wordt overgeheveld naar Europa vind ik een slechte zaak. Daar wil ik ook indirect niet aan meewerken.

Ik zal ook niet gaan stemmen, maar niet omdat ik 'überhaupt' tegen een Europees Parlement ben, maar omdat ik er geen invloed op kan en wil uitoefenen.

Het parlement is er en zal waarschijnlijk ook niet meer weggaan. De uitvoering wordt echter democratisch bepaald en daar kan ik me niet (ik doe het bewust NIET) druk over maken. Het is namelijk de democratie die onder druk staat. En dat is een maatschappelijke/universele ontwikkeling die niemand tegen kan houden (het is de gang der volkeren).

Gelukkig hoef ik wat dat betreft niet mijn vertrouwen in de mens en z'n bedenksels te stellen, maar kan ik mijn oog richten op Hem die alles in z'n hand heeft.

18 hours ago, Hetairos said:

Ik zal ook niet gaan stemmen, maar niet omdat ik 'überhaupt' tegen een Europees Parlement ben, maar omdat ik er geen invloed op kan en wil uitoefenen.

Het parlement is er en zal waarschijnlijk ook niet meer weggaan. De uitvoering wordt echter democratisch bepaald en daar kan ik me niet (ik doe het bewust NIET) druk over maken. Het is namelijk de democratie die onder druk staat. En dat is een maatschappelijke/universele ontwikkeling die niemand tegen kan houden (het is de gang der volkeren).

Gelukkig hoef ik wat dat betreft niet mijn vertrouwen in de mens en z'n bedenksels te stellen, maar kan ik mijn oog richten op Hem die alles in z'n hand heeft.

Ik heb daar laatst een goed boek over gelezen. Onze democratie is een Amerikaanse uitvinding. De bedenkers waren gelovige mensen. Ze beseften heel goed dat het een gewaagd experiment was en waarschuwden de bevolking dat het alleen kan werken als de meerderheid van de kiezers van goede wil is en bereid om het belang van anderen boven hun eigen belang te stellen, dus volgens de leer van Jezus. In die tijd was de meerderheid van de bevolking oprecht gelovig en bewust van het belang van christelijke morele waarden. Democratie heeft een paar generaties redelijk goed gewerkt en we plukken daar nog steeds de vruchten van. Het is een enorme zegening geweest. Helaas gaat met de huidige ontkerstening van de westerse wereld en de daarmee gepaard gaande verloedering ook het functioneren van de democratie ten onder. Democratie werkt in feite al niet meer, in ieder geval niet zoals het was bedoeld. Het woord "democratie" wordt nog veelvuldig door de machthebbers gebruikt om de bevolking koest te houden en door de goedgelovige, onwetende massa maar in de praktijk worden we weer bestuurd door een ongekozen, onmetelijk rijke en machtige elite, een soort nieuwe oppermachtige adel dus, zoals het geval was voordat de democratie werd ingesteld. Mensen die dit zien en aan de kaak stellen worden door de zittende machthebbers en de door hen vrijwel volledig beheerde massamedia ongenadig aangevallen en belachelijk gemaakt. Dit is niet meer te stoppen. Gelukkig heeft God ons d.m.v. de Bijbel al van tevoren verteld wat er gebeurt zodat we niet hoeven te vrezen en mogen weten dat het allemaal een doel dient en uiteindelijk toch goed komt.   

4 minutes ago, Willempie said:

Democratie werkt in feite al niet meer, in ieder geval niet zoals het was bedoeld. (...) Gelukkig heeft God ons d.m.v. de Bijbel al van tevoren verteld wat er gebeurt zodat we niet hoeven te vrezen en mogen weten dat het allemaal een doel dient en uiteindelijk toch goed komt.   

Wat is dat goed om te weten, Willempie. Dank voor jouw bemoedigende woorden.

België, federaal: De nieuwe Vlaamse alliantie won de verkiezingen, op de 2e plaats Vlaams Belang gevolgd door Vooruit en CD&V.

Ik hoop oprecht dat zij de uitbreiding in de abortuswet tegenhouden. Maar in België wilt de verkiezingsuitslag niet altijd iets zeggen. De grootste verliezer kan zomaar plots de eerste minister afleveren. 😄

Onze Europese resultaten volgen nog. NV-A en VB gaan nek aan nek voorlopig.